De 6 belangrijkste technologische trends van 2020


Verandering is het woord voor 2020. Macrotrends op vlak van technologie volgen elkaar snel op en sturen ons in de richting van meer internet, meer automatisatie en meer comfort. De vele ontwikkelingen bieden, naast veranderingen, ook heel wat kansen. Het is aan jou om hier op in te spelen. We helpen je op weg met een overzicht van de belangrijkste technologische trends van 2020.

De komst van de digitale Facebook munt: Libra



De voorbije jaren hebben we al kennis gemaakt met cryptocurrency zoals Bitcoin, oftewel digitale munteenheden. Het doel van dergelijke, digitale betalingseenheden zit hem in het veilig stellen van transacties en het de-centraliseren van geld. Banken spelen er (voorlopig) nog geen rol in, wat het gebruik vooral populair maakt bij zeer grote en vaak illegale transacties.

Dit is ook meteen het grote pijnpunt van munten zoals Bitcoin: het is niet praktisch in gebruik. Je kan er bijvoorbeeld geen brood mee kopen bij de bakker of kleren kopen in de winkelstraat. Daar wil Facebook in 2020 verandering in brengen met Libra, hun eigen digitale munt.




Dit zal zeer snel de wereld veroveren want:

  • 2.8 miljard mensen maken vandaag al gebruik van Facebook
  • WhatsApp, Messenger, Oculus, FriendFindr en Instagram zijn ook eigendom van Facebook, dus hun bereik is zelfs nog veel groter.
  • Bijna iedereen maakt gebruik van één van hun apps op smart-phone
  • Steeds meer mensen hebben een smart-phone die gebruik maakt van NFC technologie om betalingen mee te doen

Na de lancering zou de praktische invulling snel kunnen volgen: dankzij de smart-phones en apps die we vandaag al op zak hebben kunnen we binnenkort dat brood bij de bakker wereldwijd wel betalen via éénzelfde digitale munt. Tussen kunnen en doen zit er nog een grote afstand, maar dat zal deze globale trend niet tegenhouden. Dat het er dit jaar komt staat vast en dat dit onze manier van werken en consumeren drastisch zal veranderen ook.

Als je nu denkt dat "privacy" een bezorgdheid mag zijn, dan heb je meer dan gelijk. Maar vergis je niet door te denken dat die bezorgdheid ook de reden zou kunnen zijn waarom deze technologie er niet komt. Sinds het privacy schandaal van Facebook in 2018 zijn er ruim 300 miljoen nieuwe gebruikers bijgekomen.. We ruilen onze privacy al lang in voor comfort en dat zal niet snel veranderen. Dat brengt ons meteen tot het volgende punt.

Beveiliging & privacy worden prioriteit



2019 was het jaar van ransomware, gehackte kerncentrales en gehackte wagens. Meer automatisatie, internet en technologie wil ook zeggen dat beveiliging een grotere rol zal spelen. De nieuwe wereldoorlog wordt (voornamelijk) niet meer uitgevochten met soldaten en geweren, maar met drones, hackers, bits en bites.

Op een persoonlijk vlak liggen phishingmails en identiteitsfraude in 2020 meer dan ooit op de loer. Onze persoonlijke data liggen, vaak zonder dat we het beseffen, te grabbel voor hackers. Cybersecurity was nog nooit zo belangrijk. Beveiligen is de boodschap, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak.


Bedrijven dienen ondertussen te voldoen aan de GDPR-wetgeving van Europa. Onlangs werd er voor het eerst een boete van 15.000 euro uitgeschreven voor het niet naleven van de cookie- en privacywetgeving op een website. Het feit dat net jubel.be de eerste boete kreeg, mag je een voorbode noemen van een overheid die op deze manier geld zal vinden in tijdens van "tekorten".

Stel dus een strikte policy op betreffende de omgang met gevoelige informatie van medewerkers en klanten. Bewaar enkel wat je nodig hebt. Stel jezelf steeds volgende vraag: Is deze informatie nice to know of need to know? Enkel bij need to know, bewaar je de informatie.

Investeer in IT. Stevige firewalls zijn geen overbodige luxe. Waar sla je alles op? Fysieke opslag zoals harde schijven en USB-sticks lijken wel handig, maar kunnen al snel in de verkeerde handen vallen. Online kan je veel opslaan en de verantwoordelijkheid voor de beveiliging van die data verschuift dan ook deels naar providers zoals Google. Een sterk wachtwoord met een dubbele beveiliging (zoals sms-verificatie) zijn enorm belangrijk.

Lees ook: Beveilig uw Google, Facebook, LinkedIN en Twitter accounts tegen hackers met sms

Alle wachtwoorden zijn te kraken, maar met deze tips maak je het vrijwel onmogelijk:

  • Kies een wachtwoordzin: ikbenuptodate
  • Vervang enkele letters door cijfers: ikb3nuptod4te
  • Maak gebruik van hoofdletters: ikb3nUptod4te
  • Maak gebruik van een symbool: ikb3nUptod4te%
  • Schrijf je wachtwoord nooit op
  • Kies nooit hetzelfde wachtwoord

Persoonlijke privacy is al lang een illusie, maar er is heel wat dat je kan doen om jezelf toch te behoeden voor pottekijkers en hackers. In dit artikel geven we 10 praktische tips.

Tot slot nog een uitstekende privacy-tip van de oprichter en bedenker van Facebook himself:


De opmars van 5G



In 2019 was 5G één van de trends om in de gaten te houden. Wereldwijd werden de eerste stappen gezet en grootmachten Amerika en China zetten hun race naar digitale leiderschap, met 5G als inzet, voort. In 2020 zal 5G de markt stap voor stap veroveren. Volgens onderzoeksbureau Gartner zal 10% van de bevolking aan 5G-snelheid surfen tegen eind 2020. De eerste smartphones met 5G zijn ondertussen op de markt en dit aanbod zal alleen maar uitbreiden. Daarnaast kondigde Samsung onlangs de komst van zijn eerste 5G-tablet aan.

Met de komst van The Internet of Things zullen alle toestellen met elkaar in verbinding staan, zullen robotten steeds slimmer en handiger worden en zal oa e-commerce veranderen in een beleving dankzij virtual reality. Bovendien hebben robotten, drones en zelfrijdende wagens absoluut 5G nodig om vlot te communiceren met elkaar. Zodra 5G doorbreekt, zal het allemaal snel gaan.

In België blijven we vooralsnog steken in een politiek moeras, waardoor onze buurlanden opnieuw ruimschoots de kans krijgen om een digitale voorsprong te nemen.

Lees ook: Wat is 5G? En wat houdt het in voor ondernemers en bedrijven?

Omnichannelmarketing: overal aanwezig met je bedrijf



Omnichannelmarketing is de laatste jaren flink gegroeid, maar is voor velen nog onbekend terrein. Nu meer en meer bedrijven inzien dat een website alleen niet meer genoeg is, zal dit in 2020 nog meer dan ooit op de agenda staan. 

Omnichannelmarketing wil zeggen dat je alle kanalen gebruikt om je doelgroep te bereiken, en dat je je klanten op alle touchpoints bereikt. Touchpoints zijn alle momenten waarop de klant in contact komt met jouw product of bedrijf, zowel in de winkel, als thuis in de zetel. Zo kan je bijvoorbeeld een advertentie zien via Facebook, omdat je zojuist meer informatie hebt opgezocht over dat of een gerelateerd product. Daarnaast zoeken we vandaag de dag meer informatie op over een bepaald product voor we dat product gaan bekijken in de fysieke winkel.


Sinds de komst van het internet, zoekmachines als Google en sociale media, is ons koopgedrag enorm veranderd. Waar we vroeger blindelings vertrouwden op de mening van de verkoper, zoeken we vandaag zo veel mogelijk informatie op via het internet alvorens we een besluit nemen. Dit is natuurlijk afhankelijk van het product: voor een dure wagen zal je meer informatie opzoeken dan over een pak bananen. 

Maar dat neemt niet weg dat ons koopgedrag verschuift en dat we zowel offline als online gebruiken. Bijvoorbeeld: je hebt een nieuwe winterjas nodig. Je gaat online op zoek naar de laatste trends en komt modellen van enkele merken tegen. Je beslist om twee jassen bij éénzelfde webshop te bestellen. Je kunt kiezen of de jassen aankomen bij je thuis, of dat je ze zelf gaat afhalen bij een winkel bij jou in de buurt. Je kiest voor de laatste optie. Je neemt de jassen mee en je wilt ze thuis terugsturen via de post. Dat is allemaal mogelijk. En net daarom is het zo belangrijk om in te zetten op omnichannelmarketing.

Customer journey


De customer journey bevat alle elementen van het aankoopproces van de klant, inclusief de touchpoints. Dit is een belangrijk element én het startpunt van je omnichannel marketingstrategie. Elke omnichannelmarketingstrategie is anders, maar er zijn altijd enkele terugkerende elementen:

  • Omnichannel betekent dat je de juiste hulpmiddelen (advertentie-accounts, mailingprogramma’s, grafische technologie, …) op de juiste momenten in de customer journey inzet.
  • Daarvoor moet je een duidelijk beeld hebben van die customer journey, en dus kan een grondige analyse niet ontbreken. Breng in kaart hoe, waar en wanneer je klanten op zoek gaan naar producten, hoe ze in aanraking komen met je merk, wat ze overtuigt, wat je klanten na hun aankoop doet terugkeren, … Hou in deze analyse niet alleen rekening met de ‘harde feiten’, maar tracht ook inzicht te krijgen in de emotionele kant van de zaak: welke stappen voelen goed aan voor je klanten (bijvoorbeeld een inspirerende mailing) en welke laten maar een wrang gevoel na (bijvoorbeeld een laattijdige levering)?
  • Koppel deze analyse vervolgens aan de communicatie- en verkoopkanalen. Stel doelstellingen en onderzoek welke kanalen zich het best lenen om die doelstellingen te behalen. Sommige kanalen, zoals e-mail, post en website, lenen zich er perfect toe om klanten te inspireren en te informeren, terwijl andere ideaal zijn om de verkoop af te ronden.

Bereik je doelgroep! 



Door overal aanwezig te zijn, en door je doelgroep te bereiken op de momenten dat zij in contact komen met jouw product of bedrijf:

  • blijf je regelmatig in contact met je bestaande klanten
  • verhoog je de kans op verkoop
  • bereik je potentiële werknemers
  • verbeter je de naamsbekendheid van jouw product of bedrijf
  • kan je je doelgroep op verschillende manieren overtuigen

Via Google Search zal je bijvoorbeeld eerder informeren, via Facebook zet je de voordelen opnieuw in de kijker en via YouTube toon je hoe je gebruikt wordt. Hoe kan je dit in de praktijk brengen? Door in te zetten op Google Adwords en gericht gebruik te maken van remarketing via Facebook en Youtube.

Omnichannel stopt niet bij een webshop, pakjesdienst of geïntegreerde communicatie-aanpak. Sociale media zoals Facebook en Instagram zijn volop bezig met de ontwikkeling van een eigen webshop. Omnichannelmarketing is met andere woorden een steeds evoluerend begrip, waar je je als bedrijf bewust van moet zijn.

Als je dit jaar van plan bent om meer van hetzelfde te doen als de voorbije jaren, dan wordt het hoog tijd voor een persoonlijke babbel over je doelstellingen.

Adverteren in games



Gaming gaat stap voor stap in de digitale wolken gebeuren. Onder andere Google, Apple en Playstation zijn druk bezig met een cloud-oplossing om games voor iedereen toegankelijk te maken, zonder een dure console of pc aan te moeten schaffen.

Vandaag adverteren bedrijven vooral via Google Ads, social en andere online media. Zelfs advertenties in printmedia zijn vaak nog relevant. Maar uit nieuwe technologie ontstaan nieuwe kanalen om een heel specifieke doelpubliek te bereiken. Denk aan de platformen waarop gamers actief zijn. Hoe kan jij straks met je bedrijf voordeel doen door hen online te bereiken?

Met online-advertenties kan je op een heel specifieke doelgroep mikken. Dat is vandaag al het geval als je reclame maakt via Google Ads of sociale media. Door met jouw merk te adverteren in online games, toon je aan je doelgroep dat je deel uitmaakt van hun leefwereld en interesses. Google Stadia belooft adverteren in online games veel toegankelijker te maken. De nieuwe dienst die de zoekreus in november lanceerde, moet de Netflix van de videogames worden: games spelen waar en wanneer je wil.



Hardware als een pc of spelconsole wordt overbodig. Je game draait op een server van Google en de knopjes die je vanuit de woonkamer induwt worden in een fractie van een seconde als gegevens uitgewisseld met de server. Dat opent natuurlijk perspectieven voor in-game reclame. Zo wordt het technisch perfect mogelijk om met een bepaalde handeling van je personage middenin het spel rechtstreeks doorgestuurd te worden naar een interactieve YouTube-video waarmee bedrijven hun product in de kijker kunnen zetten.

Of omgekeerd: denk aan een trailer van een videogame die je gewoon rechtstreeks een speelbare demo van het spel zelf in sleurt. Zulke advertenties kunnen bijvoorbeeld ook sterk afhankelijk gemaakt worden van de keuze de gamer in een spel maakt, waarmee hij een specifieke interesse blootgeeft. YouTube is hét social medium voor gamers. Denk maar aan bekendheden als PewDiePie, die internet-beroemd werden door zichzelf te filmen tijdens het gamen. Google wil duidelijk de koning van de video blijven en lijkt over de middelen te beschikken om gamen vanuit de cloud te doen slagen. En dan zal een commercieel model voor aangepast advertenties wellicht niet ontbreken.

Bij online adverteren in games denken we in de eerste plaats aan merken die elkaar kunnen versterken en dus ook inventieve manieren van reclame voeren, niet per se in de game zelf. Een voorbeeld daarvan is de samenwerking tussen ‘voetbal-met-auto’s’-game Rocket League en speelgoedfabrikant Hot Wheels. Die laatste kon de populaire racekarretjes uit de game in de winkels droppen en voor Rocket League was dat ook weer een gelegenheid om kinderen die het speelgoed kochten naar zijn game te loodsen: een echte win-winsituatie.

Multinationals en wereldmerken zijn op dit moment de weg aan het vrijmaken voor wat ook voor Belgische bedrijven de toekomst zal worden. Want gamers ... ze zijn met veel. Op welke inventieve manier hebben merken de onlinegamers al kunnen bereiken en wat zal straks mogelijk zijn?

Meer dan 250 miljoen (!) gamers wereldwijd hebben een Fortnite-profiel. In de ‘battle royale’-game, is het de bedoeling om in een groep van spelers als enige (of zo lang mogelijk) in leven te blijven. Traditionele reclame vinden we in die game nog niet terug, maar op 2 februari van dit jaar hield de populaire producer van elektronische muziek Marshmello een liveconcert dat enkel in Fortnite te volgen was en ‘bijgewoond’ werd door maar liefst 10 miljoen spelers. De gamers kregen ook een ‘skin’, een aangepast uiterlijk voor hun personage, zodat ze als het Marshmello-mannetje over het virtuele slagveld konden dartelen. Over sterke reclame gesproken.



Nog een mooi voorbeeld is dat van rapper Frank Ocean die, in een samenwerking met Apple Music, zijn album ‘Blonde’ zag verschijnen als radiozender in Grand Theft Auto V. Een duidelijk voorbeeld van product placement in games is dan weer de samenwerking die Mercedes aan ging met Nintendo om zijn SUV, de GLA, te promoten in Mario Kart 8.



Voetbalreeks FIFA bereikte in een jaar tijd over alle platformen heen 45 miljoen spelers. In de eerste plaats maakt uitgever Electronic Arts ‘reclame’ voor de meer dan 30 voetbalcompetities en 700 teams in de game. Die gigantische licentiedeal weerhoudt hen er van om meer reclame te maken, maar in FIFA 18 sloegen EA toch de handen in elkaar met twee wereldmerken. De gamer kon er carrière maken als de fictieve voetballer Alex Hunter, die sponsordeals mocht afsluiten met Coca Cola en Adidas. Daaruit vloeide Coca Cola’s spotje ‘Uplifted Alex’ voort.


De grote jongens hebben met deze sterke voorbeelden al laten zien wat mogelijk is. Zij hebben nu eenmaal de financiële middelen om monsterdeals aan te gaan met partners als Fortnite of FIFA. Een platform als Google Stadia belooft op papier vrijheid voor kleinere bedrijven om hetzelfde te doen. Maar hoe dat precies in z'n werk zal gaan is nog even koffiedikkijken. Dat je gamers kunt bereiken via YouTube-advertenties of duidelijk gerichte reclame op Facebook staat buiten kijf. Het is als bedrijf absoluut de moeite waard om op in te zetten. Bij een initiatief als Google Stadia zullen de  (interactieve) mogelijkheden alleen maar groter worden.

SpaceX Starlink: Wereldwijd internet voor iedereen



Elon Musk is de oprichter van Tesla en wordt de Leonardo Da Vinci van onze tijd genoemd. Hij droomt van een energie-neutrale wereld waarin auto's zelf rijden, ruimteschepen zelfstandig kunnen opstijgen en landen, mensen met een basisinkomen echte vrijheid zullen kennen & van een kolonie op Mars tegen 2026.

Hij noemt artificiële intelligentie de grootste bedreiging voor het voorbestaan van de mensheid en onderneemt nu al stappen om een Terminator-Scenario te vermijden. De ambitieuze plannen van Tesla hebben echter 1 grote hindernis: slechte connectiviteit. Om robotten en machines met elkaar te verbinden zodat ze samen kunnen werken, moeten zij altijd online kunnen communiceren met elkaar. 5G zou een stap in de goede richting kunnen zijn, maar dan wordt het succes ervan nog steeds bepaald door lokale partijen. De toegankelijkheid tot het internet wordt nu nog beperkt door lokale providers en overheden. Daar wil hij verandering in brengen door zelf de wereld van internet te voorzien.

Dat wil hij doen met behulp van maar liefst 4425 satellieten die de wereld met elkaar zullen verbinden. Google heeft alvast 1 miljard geïnvesteerd in SpaceX waardoor zij nu mede-eigenaar zijn met 10% marktaandeel.


De deadline voor de lancering van deze globale internetdienst zou in 2020 moeten plaatsvinden. Elon Musk is ondertussen wel bekend voor het prikken van optimistische deadlines, dus het is nog maar de vraag of het er dit jaar al van zal komen. Maar als het zover is, dan kan je er zeker van zijn dat alles in een stroomversnelling terechtkomt.

Conclusie

Uiteraard zullen andere trends zoals augmented reality en voice search, die we al in 2019 beschreven, verder evolueren in 2020. It's only the beginning. 

Als je het gevoel hebt dat alles steeds sneller lijkt te gaan, dan ben je zeker niet alleen. De vooruitgang waarmee de wereld evolueert dankzij technologie zal jaarlijks alleen maar aan snelheid toenemen. Het is nu belangrijker dan ooit om stil te staan bij deze veranderingen en welke impact ze zullen hebben op je business en je toekomst.

Dit zal u ook interessant vinden:


Ontdek de nieuwe generatie Smart-Sites

Beter scoren online?

​​​​​​​Wij helpen u  graag verder.